www.parafiaprostyn.pl
Bóg Ojciec
Z
rozwojem studiów nad Starym Testamentem zaczęto przedstawiać Boga Ojca
przeważnie na tronie. Ukazywano Go hieratycznie, z pietyzmem i powagą
jako osobę starszą, doświadczoną, lecz bez ujemnych dla wieku starczego
właściwości. Często w ikonografii Trójcy Świętej Syn siedzi po prawicy
Ojca (sedet ad dextram Patris) a nad Nimi Duch Święty. W omawianej
statui Ojciec ukazuje Syna frontalnie. Ten schemat przedstawienia
zaczerpnięto ze sztuki bizantyjskiej przedstawiającej Matkę Bożą na
tronie z Dzieciątkiem Jezus na kolanach przed sobą, pokazującą wiernym
swego Syna . W przypadku Tronu Łaski ukazany jest majestat Boga co
podkreśla zajęcie miejsca na tronie, bogate szaty i korona w formie
tiary. Bóg jest przedstawiony jako Monarcha świata. Ma to swe korzenie w
księdze proroka Izajasza, który pisze: "Ujrzałem Pana siedzącego na
tronie, a tren jego szat wypełniał świątynię" (Iz 6, 1), aniołowie zaś
śpiewali Bogu : "Święty, Święty, Święty...". Stąd też przy tronie łaski
pojawiają się czasem napisy: "Sanctus, Sanctus, Sanctus..." . Ten sposób
ukazania Boga Ojca określany jest mianem: "Maiestas Patris" .
Syn Boży
Pierwotnie
krzyż Zbawiciela był w formie litery "T", nawiązując tym samym do swego
pierwowzoru z kanonu mszalnego "Te igitur clementissimae Pater..."
(Współczesne tłumaczenie: " Ojcze nieskończenie dobry...").
Przedstawienie Chrystusa ukrzyżowanego, którego krucyfiks podtrzymuje
Ojciec Niebieski ma swe źródło w Piśmie Świętym, które było wnikliwie
studiowane w średniowieczu, ze zwróceniem uwagi na aspekty trynitarne . W
ikonografii Tronu Łaski opisującej przedstawienie Jezusa Chrystusa
nawiązuje się do Listu św. Pawła Apostoła do Rzymian 3, 25: "Jego to
ustanowił Bóg narzędziem przebłagania przez wiarę mocą Jego krwi". W
oryginale tego fragmentu występuje greckie słowo "hilasterion"
oznaczające miejsce, obecności Boga wśród swego ludu, które każdego roku
arcykapłan skrapiał krwią zwierzęcia ofiarnego w Dniu Pojednania (Wj
25, 22; Kpł 16, 2; Hbr 9, 5; Por KKK433). Gdy św. Paweł mówił o Jezusie,
że jego to ustanowił Bóg narzędziem przebłagania przez wiarę oznacza
to, że w Jego człowieczeństwie "Bóg pojednał ze sobą świat" (2 Kor 5,
19). Jedynie Mesjasz mógł zgładzić grzech (Ps 51, 12) a nie dano ludziom
pod niebem żadnego innego imienia, w którym moglibyśmy być zbawieni (Dz
4, 12) . W prostyńskim Tronie Łaski ukazującym te tajemnice widzimy jak
Bóg Ojciec nie tylko podtrzymuje swego Syna ale dotyka od dołu także
Jego ran w dłoniach, a krew z nich spływa w ręce Ojca. To wskazuje na
fakt, że zbawienie dokonuje się przez Jezusa Chrystusa mocą Jego krwi bo
"bez wylania krwi nie ma odpuszczenia grzechów" (Hbr 9, 22). Krzyż jest
znakiem i narzędziem zbawienia, czego figurą był miedziany wąż na
pustyni za czasów Mojżesza. Gdy plaga jadowitych zwierząt dziesiątkowała
Izraelitów na pustyni, kto zwrócił swój wzrok na miedzianego węża
zostawał uzdrowiony (Lb 21, 6 - 9; J 3, 14) . Podobnie w Tronie Łaski
Bóg Ojciec ukazuje Jezusa Chrystusa ukrzyżowanego - Zbawiciela. Z
takiego przedstawienia relacji między Osobami Trójcy Świętej wynika, że w
dziele zbawienia główna inicjatywa należy do Boga Ojca, który z miłości
zbawia ludzi przez Syna. Odkupienie uzyskane ofiarą krzyżową Chrystusa
jest wyłącznym darem Boga . Znakiem życia wiecznego w niebie wysłużonego
przez Jezusa, jest rana na Jego prawym boku . Wyżej opisane
przedstawienie Syna Bożego określa się tytułem: "Passio Christi" .
Duch Święty
W
ikonografii takie ukazanie Trzeciej Osoby Boskiej nawiązuje do chrztu
Chrystusa w Jordanie, kiedy to objawiła się cała Trójca Święta: " A gdy
Jezus został ochrzczony, natychmiast wyszedł z wody. A oto otworzyły się
Mu niebiosa i ujrzał Ducha Bożego zstępującego jak gołębicę i
przychodzącego na Niego. A głos z nieba mówił to jest mój Syn umiłowany,
w którym mam upodobanie" (Mt 3, 16 - 17). Chociaż w ikonografii
Trzeciej Osoby Boskiej były różne przedstawienia to najczęściej
występuje postać gołębicy . Promienie wokół głowy gołębicy symbolizują
owoce darów Ducha Świętego: "miłość, radość, pokój, cierpliwość,
uprzejmość, dobroć, wierność, łagodność, opanowanie" (Gal 5, 22 - 23).
Gołębica jest ukazana w locie, z rozpostartymi skrzydłami wzbija się ku
górze. Ten obraz nawiązuje do pierwszej karty Pisma Świętego, gdzie
czytamy, że Duch Boży unosił się nad wodami, dosłownie "trzepotał
skrzydłami"(Rdz 1, 2) Tak więc Duch Święty, który od Ojca i Syna
pochodzi, prowadzi Lud Boży do Domu Ojca od chwili stworzenia. Czyni to
przez miłość, która "rozlana jest w sercach naszych przed Ducha" (Rz
5,5).
Podsumowanie
Tron Łaski ukazuje biblijny obraz Trójcy Przenajświętszej w myśl słów: "Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy kto w Niego wierzy, nie zginął ale miał życie wieczne" (J 3, 16). Taka interpretacja wynika również z treści kanonu mszalnego "Te igitur" (Ojcze nieskończenie dobry) do którego zobrazowania on posłużył.
Bóg Ojciec

Syn Boży

Duch Święty

Podsumowanie
Tron Łaski ukazuje biblijny obraz Trójcy Przenajświętszej w myśl słów: "Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy kto w Niego wierzy, nie zginął ale miał życie wieczne" (J 3, 16). Taka interpretacja wynika również z treści kanonu mszalnego "Te igitur" (Ojcze nieskończenie dobry) do którego zobrazowania on posłużył.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz